Когато си кажем, че трябва да ядем повече плодове и зеленчуци, понякога детето в нас все пак определя менюто – муси се на броколи и зеле, иска царевица и грах. И защото това пак са зеленчуци, обикновено се предаваме.

Ново проучване показва обаче, че зеленчуците, съдържащи нишесте (грах, царевица, картофи), не са равностойни на други без съдържание на нишесте, когато става въпрос за отслабване. Много от плодовете и зеленчуците, които можем да консумираме, биха ни помогнали да се разделим с излишните килограми, но съдържащите нишесте зеленчуци не са сред тях.

Проучването се базира на отговорите на около 118 000 здрави американци на възраст между 25 и 65 години. Изследването е отнело 24 години и е включвало въпроси за хранителните навици и килограмите на участниците.

Вместо да се съсредоточават върху големите хранителни групи, проучващите подготвили дълги въпросници, съдържащи 131 различни храни и честотата на тяхната консумация. При анализа учените разделили плодовете и зеленчуците според съдържанието им на фибри, захари, като обърнали внимание и целия им състав. И генералният извод бил, че повече плодове и зеленчуци по принцип при участниците означавало или минимално напълняване, или никакво.

Плодове

Отслабване

Същото тегло

Малко напълняване

Боровинки, сушени сливи, ябълки, круши, ягоди, грозде (и стафиди), грейпфрут

Авокадо, пъпеш

Праскови, сливи, кайсии

 

Зеленчуци

Отслабване

Малко напълняване

Карфиол, зелен боб, чушки, броколи, лятна тиква, брюкселско зеле, зелени листни зеленчуци

Картофи, царевица, грах, зеле, лук, зимна тиква

 

Единственото изключение в експеримента са соя и тофу. Въпреки че тези два продукта съдържат малко нишесте, хората, увеличили приема им в диетата си по време на експеримента, били значително защитени от покачване на килограмите.

Магията на плодовете и зеленчуците по време на отслабване може да идва от съдържанието им на полифенол, но по-простото и логично обяснение е, че когато увеличим консумацията на тези храни, не ни остава толкова пространство в стомаха за храни, по-богати на мазнини и калории като месо или десерти.