Подправките могат да подсилят и дори тотално да променят вкуса на едно ястие. Често тайната на една майсторска рецепта е именно в използваните подправки. Но много от подправките се използват и като овкусители на храна, и като билки. От своя страна, билките пък могат да служат като лекарствено средство - чрез сваряване под форма на чай, или консумирани в комбинация с други продукти.

Индийското учение за храната и здравето аюрведа счита подправките за лечебни средства. Всяка подправка си има своите лековити свойства и може да подобри не само качеството на храната, но и здравето на хранещия се! Счита се, че подправките подобряват храносмилането, стимулирайки храносмилателния огън, което на езика на модерната наука за храненето означава, че стимулират синтеза на храносмилателни ензими и подобряват кръвообращението. Добавянето на подходящи подправки към храната може да окаже същия ефект като приема на храносмилателни ензими.

Често пъти хората се оплакват от различни стомашни проблеми, които ефективно се повлияват от чайове с подправки, в повечето случаи, обичайни за всяка кухня. Например един много лесен за приготвяне чай е този от семена на кориандър, копър и кимион. ½ ч.л. от изброените семена се смесват с 4 чаши вода. Чаят се оставя да заври, къкри няколко минути и се прецежда. Ако се пие два пъти на ден, 30 мин. преди обяд и вечеря, значително намаляват проблемите с подуването на стомаха. През лятото към същия чай могат да се добавят прясна мента и сок от лайм, които имат охлаждащ и успокояващ ефект.

Освен под формата на чай, подправките помагат за облекчаване на стомашни проблеми и добавени към храната. Много хора се оплакват, че получават подуване на стомаха от бобови култури. Причината обикновено е във фитиновата киселина, която съдържат обвивките на малките бобчета. Тя ги предпазва от ненавременно покълване, но може сериозно да дразни стомаха. Ако предварително накиснете бобовите растения, сменяйки няколко водата по време на накисването, ще отмиете фитиновата киселина. След това при варенето добавете кимион, кориандър, копър и джинджифил и готвите на бавен огън. Така е малко вероятно да изпитате познатия дискомфорт от консумацията на бобови ястия.

Аюрведа също съветва да добавяме подправки към популярните прясно изцедени сокове, за да бъдат по-малко дразнещи за хора с чувствителен стомах. Подходящи за добавяне към сок са джинджифилът, черният пипер, алое вера и куркума.

Ако нямате навик да готвите с много подправки, започнете да опитвате и да експериментирате с тях. Купете си книга за подправки или готварски рецепти по системата аюрведа. Снабдете се с качествени подправки от специализиран магазин и ги дръжте в плътно затворени бурканчета, за да съхраните максимално качествата и аромата им. В началото добавяйте към ястията си по малко, докато небцето ви свикне с новите вкусове, постепенно увеличавайте количеството.

Предлагайте ги смело, но в умерени количества и на децата си. Често чувам как някое дете не обича нищо зелено в чинията си, как предпочита чисти вкусове и храна без подправки. Една от причините за тези предпочитания на децата е късното включване на подобни овкусители в храната им.

Мексиканките например мажат устничките на едногодишните си деца с чили, за да свикнат от малки с лютивия вкус. Лютивите подправки са типични за южноамериканската кухня, където ролята им не е само да овкусяват храната, а и да обезвредят ефекта от патогенни бактерии, ако има такива в храната. Ето защо е важно децата да свикнат от рано с лютивите подправки.

В България не е нужно да предлагаме на децата силно люти и пикантни подправки, но е добре да ги запознаем от малки с традиционните български подправки и да привикнем да ги добавяме към храната им, защото така ще я направим по-богата на вкус и по-лесно смилаема, а децата ще приемат по-лесно нови вкусове и аромати, което е в основата на едно пълноценно, разнообразно и балансирано хранене!