На първо място, кожата и косата се нуждаят от достатъчно вода.

Повечето  хора не се замислят, дали пият достатъчно вода. Една четвърт от обема на косъма се дължи на водата. Само ако е добре хидратирана, косата е гъвкава, мека и податлива на обработка.

Вторият важен за косата елемент е желязото.

Ако в организма няма достатъчно желязо, се развива анемия. Около 10-15 мг желязо дневно са нужни на организма при нормални обстоятелства, а при бременност - 30 мг. То участва в пренасянето на кислород и ако липсва, косата страда.

Естествени източници на желязо: червено месо, черен дроб, бъбреци, сърце, спанак, коприва, водорасли, сушени кайсии, жълтък, стриди, ядки, фасул, аспержи, меласа, овес и др.

Цинк.

Цинкът влиза в състава на почти всички продукти за борба с пърхота и косопада. За съжаление тялото ни не може само да произвежда цинк, нито да трупа запаси, но затова пък можем да си набавим много от този микроелемент с храната. Дали телешко, свинско или птиче – месото съдържа най-голямо количество цинк. Вегетарианците си осигуряват нужното количество с приема на млечни продукти (особено сирене) и яйца, а веганите - чрез ядките, овесените ядки и пащърнака.
Жените се нуждаят от 7mg цинк дневно – съдържа се в 6 супени лъжици овесени ядки за закуска или пащърнак, приготвен за обяд.

За да има косата хубав цвят и да не побелява бързо, се нуждае от още един метал – мед. Наличието на мед си личи по лъскавината на косата. При липса на мед се получават заболявания като анемия и ревматоиден артрит.

Естествени източници на мед: черен сусам, зрял фасул, грах, пшеница, сушени сини сливи и повечето ястия от морски продукти. Стридите и скаридите съдържат достатъчно количество мед, минералът може да се набави от черен дроб, пресни зеленчуци, ядки и семена.

Изключително важно за доброто здраве на косата е доброто захранване с белтъчини. Необходимо е да се консумират най-вече сяросъдържащи аминокиселини. Цистеин, метионин, цистин, аргинин и лизин са петте вида аминокиселини, които имат ефект върху растежа на косата. Аз препоръчвам на моите пациенти да приемат много риба и морски дарове, желатинозни материи като например сухожилията на печен или варен джолан. Понякога се препоръчва за период от два месеца да се приема по една и половина чаена лъжичка желатин сутрин на гладно. Много полезни са още марулята, краставицата, ореховите ядки, смокините, магданозът, качественото месо.

За да бъде косата в добър вид, от значение е състоянието на скалпа, а той има нужда от витамин А – той регулира обменните процеси на епитела. Без него кожата няма да се развива добре и да бъде в добро състояние.

Витамин А има в млякото и млечните продукти, яйчния жълтък, черния дроб, хайвера, кравето масло, рибеното масло, растителните масла, тъмните листни зеленчуци, доматите, червените чушки, морковите, ябълките, прасковите, кайсиите, пъпеша, цитрусовите плодове.

Косъмът се нуждае от протеини, витамините В и С. Без тях той няма да расте нормално, а ще цъфти и ще се къса. Портокалите и лимоните снабдяват организма с витамин С, който помага при абсорбирането на желязото. Витамин С също така играе важна роля при образуването на колаген, който способства за растежа на косата.